jani129

jani129

Akkuhajtású autók / Battery powered cars

2021. január 04. - jani129

Felül magyarul / Scroll down for english

A globális felmelegedés miatt a jogalkotók úgy gondolják, hogy szükséges lesz az autóinkat olyanokra cserélni, amik nem bocsátanak ki széndioxidot. Úgy vélem, ez lehetséges. Sőt, ez már jelenleg is folyik, a hatályos jogszabályok szerint 2020 január 1.-től az autógyártók az eladott autóik átlagos WLTP széndioxidkibocsátásának a 96 g/km-t meghaladó részének nagysága alapján eladott autónként büntetést kell fizetniük. A jogszabály ennél bonyolutlabb, de ez a dallama. Ez azt jelenti, hogy aki vadonatúj benzines vagy dízel autót vesz, az nem csak a saját autóját fizeti ki, hanem egy ilyen akkus jármű előállításához is hozzájárul. Csak a legkisebb hibrid autók kibocsátása esik a határérték alá, ezért én ezt inkább adónak nevezem.

Ezekek az akkus járműveknek van néhány előnye amit énnekem is be kell látnom, jobban viselik a hidegindítást, diverzifikálják a gazdaság energiaellátását és jobb állóhelyzetből való gyorsulást tudnak elérni, mint a belsőégésű motoros társaik.

Hadd spekuláljak a tendenciára: ha a jogalkotók visszafogják magukat, akkor még sokáig velünk maradnak a benzines és dízel autók. Akár évszázadokig. Ha nekiveselkednek, eltűnhetnek, akár néhány hónap/év alatt. Ez utóbbi tűnik valószínűnek. Egyelőre főleg az új autók körében erőltetik ezt a dolgot. Nem biztos, hogy ez mindig így lesz. A globális felmelegedés elmélet bukása után pedig újra megtanulhatunk benzines és dízel autókat gyártani. Azok lesznek versenyelőnyben, akik nem ették meg a kamut és fenntartották az autóiparukat.

Nevezetes a kubai autóhelyzet, a gazdaság annyira rossz állapotban van, hogy a valódi új autókat a legtöbben nem tudják megfizetni illetve hosszú ideig ez tilos volt, de a régi autók megmaradtak évtizedekkel ezelőttről. Érdekes módon ezeket a régieket sose pusztították ki egy jogszabállyal.

Én úgy látom, az autófenntartás költségei közül csak kisebb részt tesz ki az üzemanyag, további jelentős tételek a biztosítások és a karbantartási kiadások. A karbantartási kiadások közé venném az esetleges karosszériajavításokat is. A várható költségeket jelentősen befolyásolják jövőbeli események ezért bátorkodom a megérzésemre hagyatkozva azt modnani, hogy most még jobban megéri benzinest, dízelt vagy akár hibridet venni, mint akkuhajtásút.

Kínában is vannak akkuhajtású kocsik és ott is nagyon drágák, de ott a benzinesjárművek olcsóbbak, mint nálunk európában. Ott is vannak nonszensz szabályok, hogy fajlagosan hány darab akkus autót kell értékesíteni.
Az Egyesült Államokban is szigorú emissziós büntetések vannak, de ott valahogy a pickup kategória megússza ezt és így ott az emberek inkább pickupokat vesznek. Gy.k. a pickup az sokkal nagyobb, mint a mi személyautóink.

Because of global warming, lawmakers think we need to change our cars to the kind that doesn't emit co2. I believe this is possible. In fact this is already ongoing, laws in effect since 1st January, 2020, car manufacturers have to pay a fine per each new car based on by how much their average new cars per kilometer co2 emissions exceed 96 grams. The law is more complicated than that but it goes to this tune. This means that if someone buys a brand new petrol or diesel car they not only pay for their own car but also part of the production cost of a battery powered car. Only the smallest hybrid cars emit less than the law requires so I would call this a tax. 

These battery powered cars have some advantages which even I have to admit. They are better suited to cold starts, they diversify our dependence on energy and have greater acceleration from a standing start.

Let me speculate on tendencies. If lawmakers are moderate, petrol and diesel cars will remain with us for a long time. Possibly even centuries. If they choose to act faster, these vehicles could disappear in a matter of months or years. This latter outcome seems more likely to me. For now this concept is pushed for new cars only. This won't necessarily stay that way. After the global warming theory is over, the petrol and diesel cars will come back. Those who didn't buy into the hoax and didn't destroy their car industries will be in a competitive advantage.

Worthy of notice is the car situation in Cuba, the economy is in such a bad shape that most people cannot afford new cars and it was for a long time outlawed, but old cars from decades ago are still running. Interestingly these old vehicles weren't outlawed.

I tend to think the upkeep cost of a car is comprised in greater part from other than fuel costs such as insurance and maintenance. I would include in maintenance the cost of repairs after a crash that is not covered by insurance. Future expenses are largely influenced by factors that are unpredictable but I dare to say based on intuition that it is better to buy a petrol/diesel car for now from a perspective of cost, than to buy a battery car.

China also has battery powered cars and they are also very expensive while petrol cars are cheaper than what we have to pay for them. They also have nonsense laws how carmakers need to sell a certain percentage of battery cars.
USA also has strict fines but pickup trucks have different rules so people choose pickup trucks instead. In case you didn't know pickup trucks are much bigger than our cars.

A bejegyzés trackback címe:

https://jani129.blog.hu/api/trackback/id/tr8416372034

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása